Wednesday 30 September 2009

Negeri Sembilan MALAYS Prefer a Convicted Corrupt UMNO Politician to Win the By-Election

UPDATE:

Negeri Sembilan PAS Commissioner Zulkefly Mohamad bin Omar, 45, will stand against UMNO's Isa Samad for the Bagan Pinang state seat.


--End of Update ---


Its Official: Mohd Isa Samad will be UMNO's candidate for the Bagan Pinang (N 31) state by-election.


Warning to UMNO President !!
Nominate Our Man, Isa Samad, as Candidate, Even If He is Corrupt, Or Else......
....

Note: There are 13,664 voters in Bagan Pinang, of which 9,060 are ordinary voters with the remainder of 4,604 - or about one-third - being postal voters. The large number of postal voters is due to the several army camps located in the constituency. In the general election in March 2008, Azman defeated PAS' Ramli Ismail with a majority of 2,333 votes. He polled 6,430 votes against Ramli's 4,097.

Breakdown by race:

Malays - 8577 (62.77%)

Chinese - 1498 (10.96%)

Indians - 2834 (20.74%)

Others - 755 (5.53% )


Bagan Pinang is situated within the Teluk Kemang parliamentary constituency of which Isa is the leader of the Umno division there.

Isa was suspended for three years from June 24, 2005, for money politics in the 2004 UMNO elections.He was originally suspended for six years or two terms but it was reduced after he appealed.
Quote

"... It is indeed sad that (UMNO) members has chosen to proposed and demand a particular candidate instead of demanding that only the truly clean and trustworthy candidate will contest.

Indirectly UMNO Teluk Kemang support corruption.

Who knows maybe they had benefited in some way or other previously and expected the same after the election?...."

- Dr Mohamed Rafick Khan bin Abdul Rahman


A Convicted Corrupt High Profile UMNO Politician
Nominated by UMNO to Stand for Re-Election



The Likely Outcome of the By-Election.....


Isa, who was Negeri Sembilan mentri besar for over two decades, is extremely popular in Teluk Kemang.

He is so influential that if he tells people not to vote for Umno, they will not vote for Umno,” a local resident in Port Dickson said. Read here for more

His influence, and the unprecedentedly strong campaign to put him as a candidate, has caused top Umno leaders to favour Isa’s candidacy.



Bagan Pinang Election: Serving UMNO members or Serving the People

Read here for more in "Rights2Write" Blog

Excerpts:

It is official. Isa Samad will represent BN in the Bagan Pinang upcoming election.

The online news splash the news of banners that was placed at several places where UMNO members claims that they will boycott the election if Isa was not chosen. It is obvious that the banner was put up in a timely manner to pressurized UMNO national leadership.

I believe the biggest factor that led to the decision to choose Isa, is the fear that BN will lose again for the 8th time. BN need a win badly too boost its degrading image. Despite the advantage of having about 4000 odd postal votes, it appears that UMNO/BN is still worried that they will lose if Isa is not chosen.

Isa Samad is popular but he carries the burden of being involved in money politics. He carries the scar of being “corrupted”.UMNO has chose to neglect the wave of expectation of the ordinary people.

Isa Samad may be popular in UMNO because of his “generosity” but it does not mean that he is popular among the rakyat. This time around I believe the rakyat, will look at the background, character and the moral values of the candidate. It appears that UMNO is short of clean candidates and this is not a good sign.

At the state level, UMNO has overlooked the current MB(Dato Mohamed Hassan) factor whose position would be indirectly threatened if Isa Samad wins. Mohamed Hassan and his people would not sit on the sideline and let the inevitable to happen.

Certainly having the postal advantage helps. The 4000 odd votes would serve the much needed buffer in event there is some internal sabotaging by any parties within UMNO. If by any chance there is a possibility that UMNO loss this election, the national leaders then can claimed that they had listened to the voice of the grass root members and it was they who made the mistake.

Since the last General Election, people expectation has change dramatically. The people want transparency. They want a personality that is clean and trustworthy.

It is clear that UMNO is still not ready to shed its old dirty skin. It has to calculate the risk involved and it has to play ball by Isa Samad rules.

It is indeed sad that the members has chosen to proposed and demand a particular candidate instead of demanding that only the truly clean and trustworthy candidate will contest. Indirectly UMNO Teluk Kemang support corruption. Who knows maybe they had benefitted in some way or other previously and expected the same after the election?

Maybe what is important for now is winning the election and boast the possibility of ending a losing streak.

Who knows how UMNO will control Isa samad and his supporters after the election. Maybe the whiplash will come in later whether he wins or lose.

Starting tomorrow, UMNO will have to work hard to ensure their tainted candidate will win.

RELATED ARTICLE

Artikel berikut telah ditulis oleh seorang Ahli UMNO yang menentang pencalonan Isa Samad, sebelum Isa Samad disahkan sebagai calon di Bagan Pinang..

Read here in ANAK SUNGAI DERHAKA Blog
Pesalah Rasuah Jadi Calon? Transformasi Korokmu Najib!

Saya pada kali ini tidak bisa lagi menyembunyikan perasaan kecewa dan menyimpan kata kecil hati saya lagi. Mohon ampun dan maaf jika tulisan saya pada kali ini melukankan hati ahli-ahli UMNO, khususnya UMNO Bagan Pinang.

Namun demikian, itu tidaklah bermakna saya harus menutup mulut saya untuk bercakap perkara yang sebenar - demi memastikan UMNO terus relevan dan diterima oleh rakyat kembali.

Secara jujur dan berterus-terang saya mungkin merupakan ahli UMNO kedua selepas Tun Mahathir yang sangat keras menentang pencalonan Tan Sri Isa Samad sebagai calon pilihan raya kecil di Bagan Pinang - walau apa-apa juga alasan yang diberikan oleh para penyokongnya, saya dengan tegas tetap berpendirian, Tan Sri Isa Samad harus ditolak terus daripada menjadi calon UMNO di DUN tersebut.

Alasan saya amat mudah, pencalonannya itu hanya akan mengundang fitnah yang dahsyat kepada diri beliau, di samping menyemarakkan lagi api kebencian rakyat kepada UMNO, sekali gus rakyat akan membuat tohmahan bahawa transformasi yang ingin dilakukan oleh DS Najib dan Tan Sri Muhyiddin adalah palsu dan tidak ikhlas. Dalam hal ini, rakyat mahu DS Najib dan TS Muhyiddin bertegas bahawa mana-mana ahli UMNO yang sudah jelas terlibat dengan politik wang dan rasuah haruslah ditolak terus tanpa banyak soal dan rasa kasihan lagi, hal ini adalah jelas untuk menyelamatkan UMNO daripada golongan yang hanya mahu menimbunkan kekayaan peribadi.

Kita tidak harus ada rasa serba salah dalam hal ini. Sebagai pemimpin tertinggi UMNO, DS Najib dan TS Muhyiddin harus bertegas dan berani berkata "tidak" kepada TS Isa Samad dan para penyokongnya di Bagan Pinang. Jika tidak, UMNO akan tetap dilihat sebagai parti yang masih sayangkan pemimpin-pemimpin korup. Rakyat biasa yang berada di luar DUN Bagan Pinang pasti akan kecewa jika Tan Sri Isa Samad masih menjadi pilihan pucuk pimpinan tertinggi UMNO, dan impaknya adalah besar terhadap maruah dan integriti UMNO secara keseluruhannya.

Walau apa pun keadaanya, pencalonan Tan Sri Isa Samad harus segera dihalang dan digantikan dengan muka baru yang bersih daripada unsur rasuah dan politik wang. Hujah-hujah saya untuk menolak Tan Sri Isa Samad adalah seperti berikut : -

  1. UMNO sama sekali tiada hujah untuk membela Tan Sri Isa Samad dalam soal rasuah dan politik wang - hal ini adalah kerana, terbukti UMNO telah menjatuhkan hukuman bahawa Tan Sri Isa Samad didapati bersalah terlibat dengan rasuah dan politik wang. Ini merupakan senjata yang paling ampuh parti pembangkang bagi menyerang peribadi dan integriti calon.

    UMNO sudah tentu akan dituduh sebagai sebuah parti yang tidak pernah mahu insaf dan sedar diri, UMNO seolah-olah masih mahu menjadikan bekas perasuah sebagai calon pilihan raya. Malah, UMNO juga akan dilihat sebagai sebuah parti yang ketandusan calon dan pemimpin muda yang bersih daripada gejala rasuah dan politik wang.

    PAS akan mendakwa bahawa, "Lihatlah tuan-tuan semua, bekas perasuah dijadikan calon UMNO, UMNO sebenarnya masih tidak serik dan mahu bertaubat, niat murni DS Najib kononnya mahu UMNO kembali bersih adalah retorik dan janji kosong semata-mata. Apakah rakyat boleh diperbodohkan lagi dengan mengundi seorang perasuh? UMNO cuba memperbodohkan rakyat, tetapi rakyat bijak dengan menolak calon yang terbukti pernah terlibat dengan rasuah dan kita tidak mahu UMNO terus-menerus memperbodohkan para pengundi di Bagan Pinang agar mereka tetap memilih seorang perasuah sebagai wakil mereka di sana."

  2. Implikasi menjadikan Tan Sri Isa Samad sebagai calon pilihan raya kecil hanya mengundang krisis keyakinan yang berterus kepada ahli-ahli UMNO di seluruh negara. Kesannya bukan sekadar UMNO di Bagan Pinang semata-mata, sebaliknya memberi impak negatif kepada seluruh UMNO itu sendiri. Kita, kononnya mahu membersihkan UMNO daripada para rasuah dan pengamal politik wang, tetapi malangnya kita masih mahukan bekas perasuah sebagai calon kita - di mana kewarasan dan kebijaksanaan kita? Ahli-ahli UMNO yang ikhlas tidak akan yakin lagi terhadap UMNO, jika kita masih tidak mahu belajar daripada sejarah. Pembangkang pasti akan berkata, UMNO tidak bijak memilih calon bagi mewakili parti tersebut di DUN Bagan Pinang, sebaliknya rakyat yang lebih bijak jika menolak calon UMNO yang jelas terlibat dengan rasuah.

  3. Mari sama-sama kita fikirkan, sudah berapa lama Tan Sri Isa Samad menjadi MB Negeri Sembilan? Pada hemat saya, cukuplah dengan rezeki yang telah Allah kurniakan kepadanya selama ini. Sudah tiba masanya beliau bersara daripada politik. Jika benar Tan Sri Isa samad ikhlas berjuang untuk agama, bangsa dan negara, serta sayangkan UMNO, maka adalah lebih baik jika beliau bersara sahaja daripada politik - atau setidak-tidaknya lebih awal menolak sebarang pencalonan untuk dirinya bagi kerusi DUN Bagan Pinang.

  4. Ajaib dan sedikit aneh, 33 orang ahli jawatankuasa UMNO Bagan Pinang sanggup menentang arahan kepimpinan tertinggi UMNO Pusat yang sebelum ini meminta agar disenaraikan 7 nama sebagai pilihan untuk dijadikan calon UMNO di DUN tersebut, sebaliknya AJK UMNO Bahagian tersebut sebulat suara hanya mahu menghantar satu nama sahaja kepada TS Muhyiddin - dan nama tersebutnya sudah semestinya TS Isa Samad - hal ini bukan sahaja menentang arahan Timbalan Presiden UMNO, malah menunjukkan seolah-olah sudah tiada lagi ahli UMNO di Bagan Pinang yang layak untuk menjadi calon UMNO selain TS Isa Samad sahaja!

    Dalam hal ini, Lembaga Disiplin UMNO harus segera menyiasat jika 33 ahli jawatankuasa UMNO Bagan Pinang yang bermati-matian menyokong pencalonan TS Isa Samad itu terlibat dengan sebarang kegiatan politik wang, atau mungkin juga telah dijanjikan dengan pelbagai projek jika TS Isa Samad kembali menjadi Wakil Rakyat di kawasan tersebut. Banyak fitnah dan tanda-tanya akan berlegar di dalam kotak minda rakyat, jika TS Isa Samad terus menjadi calon UMNO dalam pilihan raya kecil kawasan DUN Bagan Pinang kelak. Hal ini adalah berpunca daripada rekod peribadi TS Isa Samad sendiri yang selama ini terjejas teruk berhubung isu politik wangnya. Kita harus ingat, UMNO bukan sahaja mahu menang dengan majoriti 2333 undi sahaja, tetapi UMNO perlu menang dengan lebih besar di kubu kita sendiri serta kembali membina imej bersihnya di mata rakyat, dan bukan di mata rakyat Bagan Pinang sahaja.

  5. Cadangan saya, dalam soal ini kita harus akui Tan Sri Isa Samad mungkin dikelilingi dengan para pembodek dan penyokong yang mengharapkan imbuhan, jadi adalah lebih molek jika TS Isa Samad sendiri yang menarik diri dan bersara terus daripada politik. Kita harus sedar, dalam dunia politik, mana-mana ahli politik yang sudah terlibat dengan politik wang dan perempuan - mereka harus segera berundur dan bersara.

    Hal ini adalah jelas bahawa batang tubuh mereka hanya menjadi liabiliti dan fitnah kepada UMNO sampai bila-bila. Lantaran itu, saya secara ikhlas dan jujur mohon TS Isa Samad berundurlah, berilah peluang kepada muka baru untuk diketengahkan sebagai calon UMNO pada kali ini. Lagi pun, saya fikir tiada apa-apa lagi yang hendak dikejarkan lagi oleh TS Isa Samad dalam arena politik UMNO. Beliau sudah merasa segala-galanya, sebagai Menteri Besar, sebagai Menteri, sebagai Ahli Parlimen dan sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri - semua ini sudah memadai bagi seorang ahli politik yang menginginkan kuasa, pangkat, kekayaan dan pengaruh. Nasihat saya, bersaralah!

  6. Kita akui, DS Najib dan TS Muhyiddin berada di persimpangan - ditelan mati emak, diluah mati bapak. Jika TS Isa Samad tidak terpilih, dibimbangi akan wujud unsur sabotaj dari dalam - umpanya, jentera pilihan raya tidak bergerak, tiada kerjasama dan komitmen daripada AJK UMNO Bahagian dan pelbagai lagi - malah tidak mustahil parti pembangkang juga akan menghasut para penyokong TS Isa Samad agar berpaling tadah serta mengapi-apikan mereka supaya ahli-ahli UMNO di bahagian tersebut bersengketa, mensabotaj dan saling berpecah.
Semua ini pasti menguntungkan parti pembangkang. Kita tahu - DS Najib dan TS Muhyiddin berada dalam dilema. Namun demikian, ingin saya mengingatkan kepada mereka berdua- yakinlah kepada Allah, jika kita ikhlas mahu membersihkan UMNO daripada para perasuah dan pengamal politik wang - InsyaAllah, Allah pasti menolong hamba-hamba-Nya selagi mana mereka ikhlas dan menolak kemaksiatan dan dosa.

Maafkan saya jika ahli-ahli UMNO Bagan Pinang memarahi saya atas kritikan ini - namun demikian saya ikhlas dan hanya menyampaikan kebenaran yang nyata.


PAS CANDIDATE PROFILE

ZULKEFLY MOHAMAD BIN OMAR

PROFESSION: Businessman

Age: 45 TAHUN

Date of Birth: 14/5/1964

Qualifications: M.Sc. (UPM) & Bachelor in Communication ScienceI (UITM)

Marital Status: Married with 6 children

Civic Service Positions Held Outside PAS
1 Chairman of 'NO INCINERATOR' BROGA

2.Vice Chairman of TERAS KEUPAYAAN MELAYU NEGERI SEMBILAN

Professional Experience
1 Director, URUSAN, L & R ENTERPRISE SDN BHD.

2. Senior Manager , IS TECHNOLOGIES TELECOMMUNICATION SDN BHD.

3.Marketing Planner, TELEKOM MALAYSIA BERHAD.

4. Corporate Executive Officer, PUSAT ZAKAT SELANGOR.

5.Communication Officer KOPERASI CELCOM BERHAD.

6.Communication Officer, BIRO ANGKASA.

4 comments:

bnaipal said...

The moral of the story - if you are corrupt, UMNO will promote you as a good politician. This is Ketuanan in action! 1Malaysia -I love thee!!!

Anonymous said...

corrupted oso can ah ...aiyoo , saifool lagi baik laa !

Anonymous said...

...anti-ISA ? to free the detainees or wat ah ...????

Anonymous said...

latest : an indian polis was charged for 'interrogating/beating' poor kugan BUT dat din cause him mati =
so bukan murder laa !