Thursday 25 September 2014

KENAPA PAS TAK MAU KELUAR PAKATAN SEKARANG JUGA ?




MOHD KHAIRIL NIZAM KHIRUDDIN,
TAK PAYAH CERITA BANYAK-BANYAK... TAK GUNA
KELUAR SEKARANG ....... DEMI KEBAIKAN PAS DAN KEUNTUNGAN PKR DAN DAP !!
Sebenarnya, PENAKUT..... Cakap Sombong Macam Tin Kosong... !!
Naib Ketua Pemuda PAS Mohd Khairil Nizam Khiruddin kata PAS akan meninggalkan Pakatan Rakyat (PR) apabila sampai masanya.
Beliau kata PAS sudah lama bersabar dengan kedegilan PKR dan DAP.
Khairil berkata, meninggalkan PR tidak mustahil bagi PAS walaupun tidak berasa ia akan dilakukan dalam jangka masa terdekat.
“Sejauh mana kesabaran kita dan saya yakin dan percaya, apabila tiba masanya untuk kami keluar daripada PR, kami akan keluar," katanya seperti dilaporkan portal Sinar Harian Online hari ini.
“Sejarah membuktikan, biasanya yang keluar daripada PR ini bukan PAS tetapi rakan sekutu. Kami tetap setia dan apa tindakan PAS sekalipun, memang semuanya berlandaskan perjanjian dalam PR atau mana-mana pertubuhan dalam gabungan yang kami laksanakan,” katanya merujuk kepada tindakan DAP meninggalkan Barisan Alternatif (BA) satu ketika dahulu.
Khairil bagaiamanpun berkata, PAS sepatutnya bersabar dengan "kedegilan" rakan-rakan sekutunya dalam PR, lapor portal itu lagi.
“Biasanya yang buat... yang kita katakan, yang ‘degil’ ini pada pendapat saya adalah daripada rakan-rakan kita. Tapi itulah kesabaran. PAS sebagai parti yang lama sepatutnya sabarlah.
“Ketegasan kami ialah kalau perlu rasanya untuk kami keluar, kami akan keluar. Tapi sekarang ini bukan masanya. Kami tetap setia dengan PR dan Umno berhati-hati, kami berada di Putrajaya, Insya Allah,” katanya seperti dilaporkan portal itu.
Kemelut menteri besar Selangor yang baru selesai dengan pelantikan Mohamed Azmin Ali bagi menggantikan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim menyaksikan pergeseran hebat di antara PAS dengan PKR dan DAP.
PKR dan DAP sebelum ini bertegas hanya menamakan Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail untuk menggantikan Khalid akan tetapi PAS mempunyai pendirian berbeza.
Presiden PAS Datuk Seri Abdul Hadi Awang sebelum ini berkata, Dr Wan Azizah tidak layak untuk memimpin negeri Selangor kerana tidak pandai berhujah di Dewan Undangan Negeri (DUN) sebagai Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Kajang.
Hadi berkata, Islam menetapkan beberapa ciri dan syarat dalam melantik seorang pemimpin dan ianya tidak ada pada Dr Wan Azizah.
“Nak jadi pemimpin ini banyak syarat-syaratnya, antaranya pemimpin itu sendiri mesti ada kebolehan dan kelayakan untuk memimpin.
“Kalau daripada awalnya lagi dia (Dr Wan Azizah) tidak ada kebolehan, untuk jawab pertanyaan yang dibangkitkan di dalam dewan negeri.
“Nak berdialog dalam dewan negeri pun tak boleh, macam mana nak jadi pemimpin (MB Selangor)?" soal Hadi.
Sebelum ini, ketua Pemuda PKR Nik Nazmi Nik Ahmad menuntut Hadi menarik balik kenyataannya yang mendakwa Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail tidak berkebolehan menjadi menteri besar Selangor.
Semalam Ketua Wanita PKR Zuraida Kamaruddin menggesa Presiden PAS agar memohon maaf kepada Presiden PKR di atas penghinaan yang dilemparkan terhadap Adun Kajang itu.
Zuraida berkata, permohonan maaf Hadi penting agar Pakatan Rakyat (PR) dapat terus bergerak ke depan.
"Kami berharap agar Hadi memohon maaf terhadap semua tuduhan tidak berasas yang dilemparkan terhadap presiden parti kita," kata ahli Parlimen Ampang itu dalam satu kenyataan.
"Kami tetap dengan pendirian wanita juga layak memegang jawatan menteri besar,” katanya. – 25 September, 2014.

1 comment:

Anonymous said...

PAS is dead. They know it. They want Pakatan to kick them out n then blame PKR n DAP. This way they think they can fool the Rakyat.