Saturday 3 November 2007

Malaysian "Tourist" Astronaut and the RM 3.4 Billion for 18 Russian-made Sukhoi Jet-fighters

From Malaysia-Today: Read here article by Hishamuddin Rais

Related Articles HERE and HERE

Background:
Malaysian Sheikh Muszaphar Shukor is the second Muslim in space, after the space tourist Anousheh Ansari, an Iranian-born American entrepreneur.Anousheh Ansari blasted into space for several days on the Russian "Space Tourist Programme," beginning on September 18, 2006.

However, Shukor will hold the honour of being the first Muslim to be in space in the month of Ramadan. He said he hopes to inspire the nation with his space flight experience.

Sheikh Muszaphar Shukor was selected from 11,000 Malaysian candidates in a deal Malaysia arranged with Russia in 2003 as part of a RM 3.4 BILLION purchase of 18 Sukhoi Russian jets.

Wednesday's blastoff has cost the (Malaysian) Government RM 95 million, an amount that is partly offset by the country's purchase of 18 Russian-made Sukhoi fighter jets . Read
here for more

THE Russian federal space agency has made an offer to Malaysia to send a second astronaut to the International Space Station in late 2010 or 2011.Deputy Prime Minister Najib Tun Razak said Malaysia had until 2009 to confirm its undertaking of a second space mission. Read here for more
Excerpts: Read here for more

".... (Pada) 23 Oktober 2007, akhbar Japan Times telah melaporkan satu berita di muka 4 – "First Malaysian in space back home with a bump" – pulang kepala bengkak. Ini mungkin kerana semasa Soyuz mendarat berlaku sedikit kesilapan teknikal.

Dalam berita yang sama dinyatakan juga bagaimana Malaysia membayar 23 juta dolarduit tambang’ untuk menaiki Soyuz.

Rakyat Malaysia TIDAK diberitahu (nasib baik saya baca akhbar Jepun) bahawa rakyat Malaysia telah membayar tiket untuk naik Soyuz ke angkasa.

Untuk tujuan apa?

Ini samalah seperti naik Proton Saga ke Kutub Utara atau pergi mendaki gunung apa namanya....saya dah lupa. Semuanya adalah kelentong besar untuk agenda politik.

Semuanya kelentong ini TIDAK ada sangkut-paut dengan keilmuan sains jauh lagi dalam bidang teknologi. Teknologi kepala bana apa?

Kita hanya membeli tiket untuk naik Soyuz. Ini samalah macam naik Bas Mini dan kemudian dalam bas ini kita buat panggilan telefon ke rumah. Bas buatan Jepun. Telefon bimbit buatan Sweden.

Kutu berahak penyelidikan apa? Tidak percaya apa yang saya tulis sila saman akhbar Jepun.

Duit tiket 25 juta dolar dan 900 juta dolar itu beli jet pejuang ini mungkin termasuk atau tidak termasuk duit upah kangkang opps... upah si penterjemah Altantuya, hal ini saya tidak arif.

Tetapi saya sedar jika duit ini tidak digunakan untuk membazir membeli jet pejuang pasti boleh digunakan untuk membangunkan bilik-bilik makmal yang lengkap dan canggih untuk sekolah-sekolah menengah di seluruh negara.

Neil Amstong telah berkelentong pada 20 Julai 1969 dengan kata-kata ‘satu jejak insan adalah satu loncatan besar untuk umat manusia’. Cukup indah bunyinya.

agaimana pula dengan ini kata-kata pujangga ini - 457 juta ringgit duit komisen Sukhoi adalah loncatan besar untuk mendekatkan Najib kepada anak kunci simpanan duit Bank Negara’.
...."
-Hishamuddin Rais

No comments: