Thursday 24 July 2008

Haji Hadi Awang Sudah Melewati Jauh Usia Kematangannya

Read here article by Syed Azidi Syed Abdul Aziz, aka Sheih of Kickdefella

Photobucket Photobucket Photobucket

Related Articles:

Quote:

'Muqabalah' dari sudut bahasa orang Kelantan, bunyinya seperti ‘Muka’ ‘Balah’.

‘Muka’ sudah tentulah wajah dan ‘Balah’ dari segi loghat Kelantan bermakna ‘bergaduh’.

Bolehlah kita katakan, (MUQABALAH bermaksud) "Pergilah kamu bertemu Abdullah (Badawi) dengan ‘muka balah’ kamu. " Maknanya, pergi dan confront’ Abdullah tentang hak orang Melayu dan hak Islam.

Oleh kerana kekuatan orang Melayu juga bergantung kepada kekuatan kaum-kaum LAIN yang bersama mendiami bumi ini sebagai warga negara, maka, bila membela orang Melayu, janganlah pula lupa membela rakan-rakan kita di Malaysia.

Oleh kerana Islam itu adalah suatu agama yang prihatin kepada kehendak seluruh umat manusia, maka bila meminta hak untuk orang Islam, maka berlaku adillah juga kepada hak penganut agama LAIN.

Pendek kata, pergilah membuat tuntutan apa yang menjadi hak kita dan BUKAN pergi menawarkan hak kita untuk memperkuatkan MEREKA.

Maka kaum-kaum LAIN dan penganut agama-agama lain bolehlah menggunakan saluran ‘Muka Balah’ yang diluluskan oleh Majlis Syura PAS ini untuk mengenengahkan tuntutan-tuntutan mereka terhadap Abdullah.

- Syed Azidi Syed Abdul Aziz ("Kickdefella")




  • Tuan Guru Haji Hadi (Awang) sudah melangkah jauh melewati usia-usia kematangan.
    Jikalau diperakui ungkapan Amanatnya lewat 70an dahulu, sudah tentu beliau tidak akan merestui Timbalannya, yang baru mencicah politik 20 tahun selepas Amanat Hadi dibuat, untuk melangkah mendampingi dengan UMNO.

    Ustaz Nasharuddin Mat Isa, Timbalan Presiden PAS mendapat restu Tuan Guru Haji Hadi walaupun didalam hal ini, Tuan Guru Nik Abdul Aziz tidak mengetahuinya.

    Mengikut rentetan kisahnya, pertemuan awal Ustaz Nasharuddin dengan UMNO bermula semenjak keputusan Pilihanraya Umum ke 12 di isytiharkan. Pada awalnya Ustaz Nasha dan beberapa pemimpin PAS telah bermuzakarah dengan Khir Toyo, Bekas Ketua barisan menjadikan pembangkang sifar di Selangor.

    Setelah menyedari dia bukan sahaja gagal menjadikan pembangkang sifar sebaliknya pembangkang sudah merampas tampuk pemerintahannya, Khir Toyo mengatur pertemuan di antara Timbalan Presiden PAS dan orang-orangnya dengan Presiden UMNO bagi membincangkan penubuhan sebuah Kerajaan Campuran dengan Menteri Besarnya dilantik dari kalangan ADUN PAS Selangor.

    Khir Toyo mendakwa di dalam blognya, usaha itu hanya gagal kerana Anwar Ibrahim menggunakan persahabatannya dengan Setiausaha Agung PAS untuk meracuni penubuhan Kerajaan Campuran itu. Kamaruddin Jaafar selaku Setiausaha Agung PAS bagaimanapun tidak membuat sebarang komen sehingga kini.

    Bagaimanapun jika dakwaan Khir Toyo itu benar, maka Ahli-Ahli PAS dan Rakyat Malaysia tentunya berbanyak-banyak berterima kasih kepada Dato’ Kamaruddin Jaafar .

  1. Haji Hadi sudah melewati jauh usia kematangannya.
  2. Jika tidak, sudah tentu dia tidak merestui pertemuan sedemikian.

    Sayang Hadi pada Malaysia mungkin sudah menutupi cemuhnya pada UMNO yang menegakkan perlembagaan penjajah dan mengekalkan peraturan ‘kafir’.

    Jalan baru yang diambil Hadi inilah, membuka ruang untuk pengundi-pengundi bukan Islam mengundi PAS dan seterusnya perlahan-lahan berjinak sambil memahami keindahan ideologi yang dibawa oleh Parti pimpinannya.

    PAS tidak pernah menukar prinsip perjuangannya, sebaliknya kejayaan besar PAS didalam PRU12 terutama di kawasan-kawasan yang kemenangan ditentukan oleh pengundi bukan Islam adalah kerana kepimpinan Hadi meyakini mereka yang bencikan kepimpinan Abdullah bahawa adalah selamat untuk mengundi PAS.

    PAS berjaya membuka ruang kepada pengundi-pengundi bukan Islam melihat persamaan seruan Agama yang diperjuangkan oleh PAS dengan seruan Agama mereka dan bukannya melihat kepada perbezaan.

    Semua Agama menyeru kepada kebaikan, itu adalah persamaannya.

  3. Hadi Awang sudah melewati jauh usia kematangannya.
  4. Walaupun dia gagal menawan negerinya sendiri didalam PRU12, itu tidak mematahkan semangatnya untuk melihat perjuangan di negeri-negeri jauh diteruskan dan mencari kemenangan berskala lebih besar didalam agenda pasca pilihanraya.

    Walau apapun yang dibicarakan tentang muzakarah yang telah berlaku dan berakhir, Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa tahu bahawa muzakarah itu bersifat politik dan membincangkan perkongsian kuasa. Abdul Khalid Samad, Ahli Parlimen PAS Shah Alam yang hadir didalam muzakarah pertama sudah mendedahkan kepada media hal ini.

    Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa telah menafikan bagi pihak Presiden adanya pertemuan dengan UMNO bahkan di lobi Parlimen pernah mengugut untuk menyaman seorang blogger kerana bertindak menabur cerita tidak berapa benar tentang wujudnya elemen muzakarah diantara PAS-UMNO.

    Setelah berlabuhnya tirai muzakarah, mungkin masanya telah tiba untuk Timbalan Presiden PAS Ustaz Nasharuddin Mat Isa menumpukan masa untuk menimbangkan ugutannya. Jika ia baik untuk PAS dan Pakatan Rakyat, tentu sekali baik untuk dirinya sendiri.

  5. Hadi Awang sudah melewati usia kematangannya.
  6. Muzakarah sudah berakhir dan jika perlu, hanyalah Muqabalah.

    Muzakarah itu lembut, muzakarah secara umumnya dari sudut orang tempatan membawa maksud perbincangan dan pertukaran pendapat. Dari sudut politik boleh jadi perbincangan ini yang melibatkan isu Agama dan Bangsa juga membabitkan pertukaran jawatan dan kedudukan didalam kerajaan.

    Muqabalah - 'Muka Balah'

    Muqabalah dari segi sebutannya sahaja sudah tegas.

    Memahaminya mungkin sukar, tetapi dari sudut bahasa orang Kelantan, bunyinya seperti ‘Muka’ ‘Balah’.

    ‘Muka’ sudah tentulah wajah dan ‘Balah’ dari segi loghat Kelantan bermakna ‘bergaduh’.

    Jadi untuk senang dihuraikan, bolehlah kita katakan,

    " Pergilah kamu bertemu Abdullah (Badawi) dengan ‘muka balah’ kamu.

    Maknanya pergi dan confront’ Abdullah (Badawi) tentang hak orang Melayu dan hak Islam.
    • Oleh kerana kekuatan orang Melayu juga bergantung kepada kekuatan kaum-kaum lain yang bersama mendiami bumi ini sebagai warga negara, maka, bila membela orang Melayu, janganlah pula lupa membela rakan-rakan kita di Malaysia.
    • Oleh kerana Islam itu adalah suatu agama yang prihatin kepada kehendak seluruh umat manusia, maka bila meminta hak untuk orang Islam maka berlaku adillah juga kepada hak penganut agama lain. Maka di dalam konteks Kelantan sebagai contohnya, apabila ber ‘Muka Balah’ dengan Abdullah, tuntutlah darinya hak pendaratan Gas Asli yang diterokai di perairan Kelantan.
    • Tuntutlah hak pembangunan Pusat untuk negeri-negeri Pakatan Rakyat.
    Pendek kata, pergilah membuat tuntutan apa yang menjadi hak kita.

    Bukan pergi menawarkan hak KITA untuk memperkuatkan MEREKA.

    Maka kaum-kaum lain dan penganut agama-agama lain bolehlah menggunakan saluran ‘Muka Balah’ yang diluluskan oleh Majlis Syura PAS ini untuk mengenengahkan tuntutan-tuntutan mereka terhadap Abdullah.

    Oleh yang demikian juga, apabila kita pergi dengan ‘Muka Balah’ maka agenda politik tidak boleh dibincangkan.

    Ini kerana agenda politik adalah hak rakyat dan rakyat akan mengundi setiap 4 atau 5 tahun sekali bagi menentukan pemimpin mereka.

    Jadi apabila kita ‘Muka Balah’, kita membawa tuntutan RAKYAT kepada pemimpin negara dan BUKAN memanipulasi amanah rakyat kepada kita.

  7. Hadi Awang sudah melewati usia kematangannya.

  8. Gandingannya dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz akan pasti membawa kita harapan untuk mendapat hak-hak kita.

      COMMENTARY

      From "Straight Talk" Blog, article by Khoo Kay Peng

      Is there Malay Disunity?

      It is most ironic that the UMNO-PAS Malay unity talk failed to raise a pertinent question. Is there real Malay disunity?

      What are the symptoms and implications of the disunity? What are the social threats to the society?

      In the last eleven general elections, the Malay voters were expected to show their allegiance for UMNO by voting en bloc for the party and its coalition partners in BN. This did not happen in the last general election.To make matter worse, other communities have deserted the BN too.

      UMNO sees this as an opportunity to drum up communal sentiments, hoping to divert Malay support back to its party. Unfortunately for UMNO, time has changed. Many Malaysians including majority of the Malays have seen through the political ploy of UMNO.

      Unlike before, not many Malay voters who voted for the opposition are not going to believe that the lost of support amongst non-Malays for the UMNO led BN is tantamount to a challenge against Ketuanan Melayu (Malay supremacism).

      In fact, it is time of the party to learn to accept the fact that the Malay community has grown more sophisticated than UMNO as a political entity which claimed monopoly of Malay representation.

      Political loyalty cannot be used as a yardstick to measure social cohesiveness. UMNO's lost of support did not translate into socio-economic displacement or political marginalisation of the Malays.

      If fact, Malay representation in the legislative bodies and key institutions remained strong and significant.

      The perceived threats to Malay special rights and the sanctity of Islam is an imaginary perception concocted by UMNO and its supporters Malay-centric to reaffirm its hold on the communal-based politics in the country.

      As a dominant communal party, UMNO cannot afford for the transition to non-communal and more Malaysian centric political model to materialise.It must be portrayed as the champions of Malay interests and special rights to remain relevant as a political entity.

      However, the rise of other Malay majority political parties most significantly the Parti Keadilan Rakyat (PKR) has dented UMNO's almost untouchable position in the community.The support garnered by PKR and its charismatic de facto leader Anwar Ibrahim has proven that a large segment of the Malay community is ready to march beyond narrow communal polemics.

      Anwar, during the last general election and until now, has been consistent in promoting his party's two key policies - the New Malaysian Agenda and People's supremacism ( Ketuanan Rakyat) - which are direct juxtapose to UMNO's communal biased New Economic Policy and Malay supremacism (Ketuanan Melayu).

      The fact that more than half of Malay voters in Peninsula Malaysia supported PKR's policies and dumped UMNO's should have gotten the latter to do some serious soul searching.

      Unfortunately, the party has refused to acknowledge some of the policies serious defects and injustices. Instead, the party has argued for the continuation of these policies by using the equity ownership, inter-community income disparity and poverty level benchmarks of the Malay community as its prime justification.

      These are, beyond reasonable doubt, the symptoms of the failure of UMNO's policy implementation and governance despite its near total control of all power levers in the country.

      If the party, at this crucial juncture, cannot fathom the real causes of its lost of popularity and accept that the BN coalition is now near defunct, it should not be trusted fully to run this country and hope to provide a brighter future for all Malaysians.

      If the lack of support of Malay voters for UMNO and its coalition parties is seen as a sign of Malay disunity, then shouldn't the self-proclaimed "wira-wira bangsa" (communal champions) in UMNO evaluate what were the main causes?

      Three words summed up the main causes. Arrogance, ineptness and inefficient are the main reasons.

      In short, the Malay voters were not misguided and influenced to ditch UMNO. They did so because there are evidences of poor leadership, political arrogance, power abuse, corruption, nepotism and inept governance. These are a powerful cocktail can even knock out an elephant.

      It is time for UMNO leaders to sober up. It must take cognisance of the importance of promoting true inter-ethnic harmony, good governance, prudent socio-economic management and a progressive democracy to stay relevant and become powerful again.

      Fixation over ethno-nationalism to fire up communal fervour and hope to turn this negative energy into political support will eat away whatever goodwill left in the party and the BN coalition.

      At this moment, UMNO needs the coalition partners support more than anything else. The push towards this politically motivated Malay unity talk will affect other component parties badly. When comes to the question of survival and when these parties are forced to face a situation where it is a choice between UMNO or their own survival, the choice is straight forward.

      Although many of us are willing to support Prime Minister Abdullah's reform agenda, there is caveat. Reforms made must benefit all Malaysians and not only a certain segment of the society.

      He must have the wisdom to avoid any zero-sum game.
      -Khoo Kay Peng

      No comments: